Skip to content

Pelajar Baru Universiti Islam Madinah

08/09/2008

Assalamualaikum

Senarai pelajar baru yang diterima belajar di Universiti Islam Madinah, bagi sessi 1429/30 H telah dikeluarkan. Bilangan yang diterima kali ini ialah seramai 27 orang. Tahniah buat mereka. Sebahagian besar mereka sudah dapat dihubungi, tetapi terdapat dua orang yang masih belum dikesan. Kepada sesiapa yang pernah memohon dan tersenarai namanya di bawah, harap dapat menghubungi saudara Khairul shazwan bagi urusan mendapatkan visa dan tiket serta hal-hal berkait.

(nama yang tersenarai asalnya ditulis dalam tulisan Arab. Mungkin ada sedikit perbezaan dalam tulisan rumi)

Berikut adalah nama-nama mereka. (Yang diboldkan masih belum dapat dikesan sehingga tarikh hari ini).

1) Mohamad Farouqhi bin Mohamad Hassan
2) Muhammad Mustaqiim bin Mat Daud
3) Mohamad Hanif bin Mohamad Zaid
4) Mohd Hidayah bin Ruzak
5) Muhd Mursyid bin Abu Hassan
6) Syamsul Rusydi bin Somat Abdul bashit
7) Abdul Munir bin Mohd Mansor
8 ) Mohd Khairul Nazrin bin Mohd Nasir
9) Andika bin Kadir
10) Abdul Rahman bin Banu Sunan
11) Muhammad Taufik bin Ismail
12) Muhamad Nabil bin Razali
13) Muhd Nazrul bin Othman
14) Muhammad Abdul Rauf bin Mahamad Jamil
15) Syed Ahmad Muhaimin bin Tuan Besar
16) Muhammad Hafiz Ikram bin Che Hassan
17) Khairunizam bin Sobirin
18 ) Muhd Arif bin Khairal
19) Muhd Ilham bin Ahad
20) Muhd Kamaludin bin Abdul Kadir
21) Mohd Firdaus bin Hj Atan
22) Tomodori Aswal John
23) Mohammad Nashah bin Abdul Salin
24) Mohd Zharif Afif bin Abd Gapar
25) Ahmad Syarifuddin bin Hamlin
26) Mohd Faizal bin Ismail
27) Mohd Fauzan bin Hj Abdullah

Kepada empunya nama yang diboldkan dan pernah memohon belajar di Univ Islam Madinah, boleh menghubungi: Khairul syazwan di talian 013 3624572.

Sekian.

About these ads
39 Comments
  1. ibnyahya permalink
    30/09/2008 5:03 pm

    salam…amcm nk apply madinah…klu lepasan matrik uia kna amik kursus bahasa lg ke???bole tak bbuat degree trus 4 tahun????

  2. abuumair1 permalink*
    08/10/2008 3:15 pm

    al-akh ibnyahya,
    Keperluan untuk ambil kursus bahasa selama beberapa fasal adalah bergantung kepada penguasaan pelajar terhadap Bahasa Arab.
    Pelajar akan dinilai melalui muqabalah syakhsiyyah sebelum memasuki mana-mana kuliah.

  3. 13/10/2008 1:42 pm

    Salam.

    Ustaz, Markaz Lughah kat Universiti Madinah dibuka tak untuk orang awam? Boleh tak kalau ana ke sana untuk mengikuti kursus bahasa Arab selama 3 bulan?

    Mengenai permohonan belajar di Universiti Madinah, boleh ker pohon walaupun dah habis Ijazah di mana-mana Universiti?

    Untuk muqabalah syakhsiyyah tu, kita perlu ada tazkiyahkan? Jadi, berapa tazkiyah yang diperlukan? Juga boleh ke minta tazkiyah tersebut dengan ustaz yang kita belajar dengannya semasa mengambil Ijazah?

    Yang penting, boleh tak dapatkan tazkiyah dari Sheikh atau Ulama yang dahulunya beraliran Sufi @ Tasawuf kemudiannya kembali ke manhaj Salaf? Maklum la, takut tak diterima je semasa nak muqabalah.

    Jazakallah khairan kathira atas jawapan ustaz nanti.

    Wassalam.

  4. syah_peace permalink
    13/10/2008 6:54 pm

    Salam…
    Mabruk… Tahniah kepada mereka yg tersenarai ke Universiti Islam Madinah…

  5. abuumair1 permalink*
    20/10/2008 11:35 pm

    al-Akh ABCD,

    – Markaz Lughah kat uim -setakat pengetahuan ana- adalah untuk mereka yang sudah diterima belajar samada di peringkat Ijazah atau Thanawi di Univ, dan memerlukan pengukuhan dalam Bahasa.

    – Syarat-syarat pemohon ialah:

    1- أن يكون حاصلاَ على الشهادة الثانوية أو ما يعادلها من داخل المملكة أو خارجها.
    2- أن لا يكون قد مضى على حصوله على الشهادة الثانوية أو ما يعادلها مدة تزيد عن خمس سنوات.
    3- أن لا يكون مفصولا من جامعة أخرى لأسباب تأديبية أو أكاديمية.
    4- أن يكون المتقدم لكلية القرآن حافظاَ للقرآن كاملاَ.
    5- ألا يزيد سن طالب المنحة عن خمس وعشرين سنة.

    – Seelok-eloknya dapatkan tazkiyah daripada sekurang-kurangnya dua orang tokoh akademik, dan sebaik-baiknya yang dikenali pihak Univ.

    Sekian

  6. 26/10/2008 8:13 am

    salam ustaz,

    kalau di Kelantan ni, adakah tazkiah diambil dengan Dr Basit, Dr Johari, Dr Abdul Rahman Al-Qari??.

    Selain daripada mereka ni sipa lagi ye??

  7. Anonymous permalink
    01/11/2008 5:29 am

    dengkinye dgn dorg.. dpt blaja kt madinah

  8. uia permalink
    04/11/2008 3:24 pm

    salam…klu ana mohon madinah mlalui sijil matrik uia layak x??bole bg tarikh nk apply??brpa kali intake dlm setahun???

    jawab plez…

    p/s: syahid>>>amik tazkiah dgn abu lais kt uia..tokoh hadis..best student kt madinah n umul qura

  9. abuumair1 permalink*
    06/11/2008 7:06 am

    Akhie uia,

    – Ada beberapa sahabat yang ana kenal dapat masuk Jamiah Islamiyyah, dengan sijil Matrik UIA.

    – Temuduga atau permohonan bertulis dibuka sepanjang tahun.

    Sekian

  10. uia permalink
    12/11/2008 6:16 am

    nk tnya satu lg..klu pkai sijil matrik uia,apa lagi kna buat??

    surat tazkiyah dpd ust2 penah ngaji madinah kn…tp yg surat suluk dr skolah tu nk mintak kt matrik uia@ sek.menengah???

    nk terjemah sijil brpa bnyak???

    borang apply madinah nk dpt mn??

    sijil tahfiz nk x???

    anta duk mn skg??

  11. abuumair1 permalink*
    12/11/2008 6:42 pm

    al-akh uia,

    – dokumen-dokumen yang diperlukan untuk permohonan, ada di website Univ Islam. rujuk: http://www.iu.edu.sa/iu_web/content.aspx?id=463

    – Permohonan secara online boleh dilakukan di: http://www.iu.edu.sa/iu/Nindex.aspx

    – Tazkiyah tak semestinya dari bekas pelajar madinah. Asalkan daripada tokoh Islamiy.

  12. anak sabah permalink
    19/11/2008 6:21 am

    salam…bole tlg x???
    ada bbrapa benda yg ana x faham tentang cara isi borang ke madinah scara online…..
    1- mcm mn nk isi أدخل كلمة المرور / password, nak dpat mn password tu???
    2- apa makna مصدر المؤهل?? bole bg contoh x??
    3- nak isi tahun tu tahun hijri @ masihi??
    4- dekat kotak bawah skali ada tulis ملاحظات?? nak isi apa?? bg contoh..
    5- apa makna مهارات وهوايات تتقنها??bg contoh..
    6- boleh tlg isi kan x tentang اكتب عن ظروفك الشخصية وظروف بلادك الاجتماعية والاقتصادية و عن مدى احتياجها للدعاة
    7- lepas ارسل tu…dia bg nombor pin..utk apa???

    tlg lah saya…
    yahoo messenger saya phioz9@yahoo.com

  13. ahmad permalink
    06/01/2009 4:18 am

    assalamualaikum ustaz saya ahmad , sy nak tanya ustaz beberapa soalan , utk masuk univ madinah wajibkah mmbuat temuduga , dan waktu apakah yang lebih sesuai untuk pergi buat temuduga disana pada tahun 2009, ini dan dan adakah seseorang pelajar itu wajib menghafal 30 juzuk ,saya harap ustaz menjawab soalan saya , washukran

  14. 06/01/2009 4:27 am

    Waalaikumussalam,

    akhie ahmad,

    Muqabalah (temuduga) untuk kemasukan ke Uni Islam Madinah adalah terbuka sepanjang tahun.
    Tentang waktu paling sesuai, rasanya waktu temuduga tidak ada dalam kriteria pemilihan pelajar.
    Tidak wajib menghafal 30 juzuk kecuali bagi sesiapa yang mahu masuk Kuliah al-Quran.

  15. ahmad permalink
    06/01/2009 6:05 am

    akhi alaziz persediaan apakah yang perlu sy lakukan sebelum berlepas kesana untuk muqabalah

  16. ahmad permalink
    06/01/2009 6:22 am

    sebenarnya sya sekarang sedang menunggu keputusan STAM yang akan keluar bulan 3 ini jadi jadi doakan sy ustaz , dan sebelum saya lupa ada tak muqabalah di malaysia maksud sya x perlu untuk saya pi buat muqabalah di madinah direct

  17. ummuahmad permalink
    08/02/2009 6:53 pm

    salam. ustaz, macam mana nak apply master kat sana? syukran

  18. ummuahmad permalink
    09/02/2009 3:07 am

    knp semua lelaki yg dpt univ islam madinah ni?

  19. 09/02/2009 3:44 am

    Salam,

    ummuahmad,

    1- Untuk apply pengajian master di Univ Islam Madinah (bagi bukan warga Saudi), pemohon mestilah pelajar di univ tersebut di peringkat BA.

    2- Setakat ini Univ Islam Madinah hanya menerima pelajar lelaki sahaja. Tidak ada pelajar perempuan. Mungkin tradisi ini akan berubah pada masa akan datang. Wallahu A’lam.

  20. 15/02/2009 4:03 pm

    Assalamualaikum..saya ingin tanya bagaimana cara nak mohon belajar di umm qura?master ada ke?

  21. 20/02/2009 8:58 pm

    Waalaikumussalam

    saudari zaza,

    – saya kekurangan maklumat berkaitan prosedur permohonan untuk ke Univ Ummul Qura. Maklumat lama yang saya tahu, boleh memohon secara murasalah (bertulis). Syarat-syaratnya tidak beza dengan Univ Madinah.

    – Prog MA pun ada di Ummul Qura. Tapi buat masa sekarang, tidak ada yang sedang mengikutinya. Kali terakhir saya tahu ttg student Malaysia ambik MA di Ummul Qura, ialah seorang ust dari Terengganu, yang dapat BA di Al-Azhar, memohon secara bertulis unt buat MA di Ummul Qura. Dan beliau berjaya dipilih. Cuma, selang beberapa bulan, beliau balik Malaysia, kerana masalah peribadi.

    Wallahu A’lam.

  22. randz permalink
    08/03/2009 8:08 am

    mabruk sume…………..tuntutlah ilmu walau ke negeri china………..

  23. randz permalink
    08/03/2009 8:13 am

    salam ust…ana nk tnya…klu kt univ mdnah 2 ble bw zaujah ke?

    • 08/03/2009 8:28 am

      Salam

      saudara randz,

      Bagi mereka yang mengikuti pengajian MA dan PdD, dibenarkan membawa isteri, malahan disediakan tempat tinggal secara percuma sepanjang pengajian. Manakala di peringkat BA, tidak diberikan Iqamah (permit tinggal) kepada isteri.

  24. muhd permalink
    15/03/2009 12:03 pm

    slm. tumpang tanya.
    ade x muqabalah UIM yg diorg buat kat malaysia tahun ni?
    biasenye kat mane n bila ye?
    trime kasih.

    • 15/03/2009 2:12 pm

      Salam,
      saudara muhd

      Tidak seperti dulu, UIM tidak lagi membuat muqabalah di negara-negara luar. Muqabalah hanya dibuat di Univ sahaja. Jadi, kalau nak muqabalah, kena pergi sendiri ke Univ Islam Madinah. Boleh juga melalui permohonan bertulis, atau secara online.

      Sekian

  25. 19/03/2009 7:24 am

    Assalamu’alikum….
    Afwan, sistem kurikulum yang dipakai di universitas madinah seperti apa?
    terus mengenai pengumuman Mahasiswa baru tahun jaran 2009-2010 kapan?
    Syukran.

    • 19/03/2009 10:34 am

      Waalaikumussalam
      saudara Yahya,
      Kebiasaan, pengumuman pelajar baru Univ ialah sekitar bulan Julai-Ogos, setiap tahun.

  26. Abu toriq permalink
    23/03/2009 3:07 pm

    Salam..
    ust slalunya kptsn tu d keluarkan kat mane? ade alamat laman web tertentu ke?
    Jazakumulloh..

    • 23/03/2009 4:17 pm

      Waalaikumussalam

      Mungkin boleh rujuk website Univ Islam Madinah: http://www.iu.edu.sa/iu_web/Default.aspx

      Disamping itu, pihak persatuan pelajar Malaysia di Madinah akan menjejaki pemohon2 yang terpilih belajar di sana untuk membantu membuat urusan visa, tiket dan lain2 berkaitan.

  27. Hilaluddin permalink
    27/03/2009 10:33 am

    Aslkm.
    Apakah syarat nk masuk ke universiti madinah?? melalui SPM atau STAM?

    • 02/04/2009 6:08 am

      Waalaikumussalam..

      Mesti ada SPM. dan untuk terus masuk ke kuliah mesti ada STAM atau yang setaraf dengannya. Bagi yang ada SPM sahaja, hendaklah mengikuti pengajian Tsanawi selama setahun sebelum masuk ke kuliah.

  28. al asqalani permalink
    03/04/2009 3:21 pm

    salam..ustaz ,ana ade satu soalan…sy mrupakn lepasan spm ..alhamdulilah dpt kptsn yg bgus..tp sy brmnat utk memasuki uim…ana amik brg melalui islamic canselor di kedutaan arab saudi.sy ade beberape soalan

    1.adkh ana layak utk msk ke uim?
    2.muqabalah diadakn di malaysia atau di saudi?
    3.apkh bentuk soaln yg akn ditanya semasa muqabalh..?
    4.ana difhmkn kite shrusnye lebih bnyk membce buku berkaitn dengn muhammad ibn wahab dan ibn taimiyah.?adekh ia btul..?
    5.bgmaina cra terbaik utk kite mohon sme ad melalui internet atau cara lain..?
    6.adkh uim merupakn universiti yg terbaik untk kite blaja utk mndalmi islam..?
    7.apekah kursus yg terbaik utk kite blaja di sne.?
    8ana mohon sgt2 agr ustaz dpat memberikn jwpn dan nasihat
    syukran jzilan

    email ana muzzammil_54200@yahoo.com

  29. uwais permalink
    12/04/2009 11:29 am

    Bagi mereka yang sudah melebihi 25 , boleh ke memohon untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Madinah Antarabangsa?

    uwais.

    • 27/04/2009 5:59 am

      Termaktub dalam syarat rasmi, tidak melebihi 25 tahun. Mungkin kalau yang melebihi 25, kadnag-kadang diterima atas budi bicara atau kes terpencil.

  30. uwais permalink
    12/04/2009 11:31 am

    Afwan

    Bagi mereka yang sudah melebihi 25 , boleh ke memohon untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Madinah

    uwais.

  31. 13/04/2009 1:26 pm

    salam ustaz,

    ana akan ke madinah pada 6 hingga 9 Jun 2009 dan berada di Mekah pada 10-20 JUN 2009 utk muqabalah dan umrah….

    1)- Siapa yg boleh sy hubungi di sana untuk temuduga di universiti Islam madinah??

    2)- Adakah Persatuan Pelajar Malaysia brtanggungjawab utk kami utk mbntu kami bermuqabalah di sana….???

    terima kaish ustaz

    • 27/04/2009 6:11 am

      Salam, akhie sisyahid

      1) Saudara boleh hubungi mana-mana kenalan yang belajar di Univ Madinah.

      2) Mungkin saudara boleh bertanya di blog rasmi persatuan, di: http://ppmmadinah.blogspot.com/

      Sekian, dan selamat datang

  32. shafiq permalink
    26/04/2009 7:29 am

    asalamualaikum….
    ustaz ana nak p muqabalah di u madinah pada bulan depan…
    biasanya soalan apa yng di tanya..
    ana lepasan SPM…
    peluang untuk masuk tu susah tak…

Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 163 other followers

%d bloggers like this: