Skip to content

02-023 : Nabi Hormat Jenazah Orang Kafir?

Home Soal JawabAl-Quran dan Hadis

Soalan:
salam,
Saya pernah mendengar kuliah Dr Maza berkenaan hadis yang diriwayatkan “suatu hari baginda bersama sahabat ra sedang duduk di suatu kawasan,lalu mereka melihat sekumpulan orang bukan islam membawa jenazah dikalangan mereka..Sejurus selepas itu baginda saw berdiri untuk memberi penghormatan kepada jenazah itu..Jadi sahabat bertanya kenapa baginda berdiri sedangkan jenazah itu adalah jenazah org kafir..maka baginda menjawap adakah salah untuk baginda berdiri untuk memberi penghormatan sedangkan jenazah itu juga adalah hamba yang dicipta oleh allah swt..”

Jadi saya nak minta kepakaran panel aan membetulkan saya sekiranya saya silap berkenaan maksud hadis itu n sertakan dari mana sumbernya n statusnya…?

Wassalam

Jawapan:
بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Hadis tersebut adalah sahih, muttafaq alaih. Lafaznya seperti berikut:

Sahl bin Hunaif dan Qees bin Saad melaporkan: Sesungguhnya Nabi SAW dilintasi di hadapannya oleh satu jenazah, lalu baginda berdiri. Diberitakan kepada baginda bahawa ia adalah jenazah seorang Yahudi. Lalu baginda bersabda: “Tidakkah ia satu jiwa?”.
Direkod oleh Bukhari (no: 1250) dan Muslim (no: 961).

– Hadis ini menunjukkan digalakkan berdiri apabila ada jenazah melintasi kita, samada jenazah itu Muslim ataupun kafir. Cuma ada pendapat ulama yang mengatakan ia mansukh.

– Illah berdiri ketika jenazah bukan Islam melintasi, ialah seperti berikut:

a) kerana ia satu jiwa yang diciptakan Allah (sebagaimana di dalam hadis di atas)

b) kerana merasai kegerunan terhadap kematian. Dalilnya: Jabir bin Abdillah melaporkan: Kami dilintasi oleh satu jenazah, lalu Rasulullah SAW berdiri, dan kami berdiri bersamanya. Aku berkata: “Wahai Rasulallah, Ia hanyalah jenazah Yahudi”. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya bagi kematian itu ada kegerunan. Maka apabila kamu melihat jenazah, berdirilah”. Direkod oleh Ahmad (no: 1992) Dinilai Sahih oleh Ibn Hibban (no: 3050)

c) Menghormati Malaikat. Berdasarkan hadis Anas bin Malik, katanya: Satu jenazah melintasi Rasulullah SAW, lalu baginda berdiri. Diberitahu padanya: “Itu jenazah Yahudi”. Baginda bersabda: “Sesungguhnya kita hanya berdiri untuk malaikat”. Direkod oleh Nasai (no: 1929).

Di dalam hadis Abdullah bin Amru, katanya: Nabi SAW ditanya: “Apabila jenazah kafir melalui kita, adakah kita berdiri?” Jawab baginda: “Ya, berdirilah. Sesungguhnya kamu bukan berdiri untuk jenazah itu, tetapi berdiri kerana membesarkan yang mencabut roh-roh”. Direkod oleh Ahmad (no: 6573), dinilai sahih oleh Hakim (no: 1320), dan Ibn Hibban (no: 3053).

Wallahu A’lam.

Jawapan asa penulis di Al-Ahkam

Advertisements
%d bloggers like this: