Skip to content

Demonstrasi: Sertailah Jika…..

07/08/2009

demo

Demonstrasi ialah tunjuk perasaan yang dilakukan dengan cara berkumpul beramai-ramai dan berarak sebagai tanda protes terhadap sesuatu isu. Orang yang menyertai demonstrasi tidak turun padang semata-mata untuk berkumpul dan berarak tanpa tujuan. Di sebalik tindakan mereka, ada suara hati yang mahu didengari dan pandangan yang mahu diambil perhatian pihak tertentu. Atau dengan kata lain, ada objektif yang hendak dicapai. Maka difahami bahawa demonstrasi hanya wasilah atau pendekatan untuk menyuarakan pandangan secara jama’ie.

Jadi, tinjauan terhadap hukum demonstrasi mestilah mengambil kira ia sebagai satu wasilah. Jangan memandang demonstrasi secara pendek, lalu menyimpulkan begini: “Demonstrasi tidak pernah dilakukan oleh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam. Apa yang tidak dilakukan oleh baginda adalah bidaah. Natijahnya demonstrasi dihukum sebagai bidaah”. 

Kaedah ‘bidaah’ tidak tepat diaplikasikan dalam isu demonstrasi. Untuk penjelasan perkara ini, boleh ditinjau definisi bidaah yang diungkapkan oleh sarjana Islam, Al-Syatibiy. Iaitu: Bidaah ialah satu cara yang direka-reka dalam agama, menyerupai syariat, tujuan dilakukannya untuk membuat suatu yang extra dalam beribadah kepada Allah Subhanahu Wataala.

Hukum demonstrasi mesti mengambil kira ia sebagai WASILAH. Dan wasilah untuk mencapai sesuatu objektif bukanlah berbentuk tabbudiy atau tauqifiy. Dengan kata lain, Syarak tidak menghadkan cara dan kaedah khusus untuk mencapainya. Ia kembali kepada hukum asal iaitu harus.

Cukuplah untuk mengatakan harus demonstrasi hanya dengan hujah bahawa tidak ada dalil dari Quran dan Sunnah yang mengharamkan berkumpul dan berarak untuk meyuarakan pandangan.

Namun terdapat dua perkara yang mesti diambil kira.

1) Apakah objektif diadakan demonstrasi?
2) Apakah demonstrasi mengandungi unsur haram?

Objektif Penganjuran Demonstrasi

Secara prinsipnya, terdapat kaedah yang masyhur iaitu “Wasilah mendapat hukum maqasid (objektif)”. Mana-mana perbuatan yang menjurus kepada suatu yang haram, maka ia menjadi haram, sekali pun perbuatan itu pada awalnya tidak haram.

Contohnya, membeli dan menjual parang tidak dilarang oleh Islam. Tetapi jika pembelian itu bermotifkan jenayah rompakan sebagai contoh, maka penjualan dan pembelian parang dalam kes ini adalah haram. Kerana wasilah mengambil hukum maqasid.

Begitulah demonstrasi. Jika motif demonstrasi adalah perkara maksiat maka turun padang berdemo pun satu maksiat. Contohnya, jika ada pihak menganjurkan demonstarsi mendesak supaya Kerajaan membenarkan orang Islam murtad, hukum menyertainya haram. Kerana objektif yang haram menatijahkan wasilah yang haram.

Jika objektif demonstrasi diharuskan syarak atau digalakkan syarak, contohnya berdemo membantah kumpulan yang menghina Islam, maka hukum berdemo dalam situasi ini perlu dilihat aspek kedua, iaitu:

Apakah Demonstrasi Mengandungi Unsur Haram?

Jika penganjuran demonstrasi disertai unsur-unsur maksiat, maka haram menyertainya. Ataupun, jika aktiviti demonstrasi pasti akan membuka ruang kepada berlaku maksiat, maka haram menyertai demonstrasi seperti ini.

Sebaliknya, jika demonstrasi dilakukan dengan menjaga tata-tertib syariat, dan menunaikan hak-hak yang ditetapkan Islam ketika berada di jalanan, maka hukumnya kembali kepada hukum asal wasilah iaitu harus.

Kesimpulan

Tidak salah menyertai demonstrasi, JIKA:

1) Objektif yang hendak dicapai melalui demonstrasi tidak bercanggah dengan syrariat.

2) Pengajur dan peserta demonstrasi dapat menjaga hak-hak jalanan yang digariskan dalam hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, iaitu:
– Tidak menimbulkan kesusahan kepada orang lain.
– Menjawab salam apabila disapa.
– Menyuruh kebaikan.
– Mencegah kemungkaran.

3) Tidak disertai dengan perbuatan maksiat lain, seperti:
– Percampuran bebas lelaki dan perempuan.
– Perempuan keluar dengan pakaian yang tidak syar’ie.
– Mengeluarkan perkataan atau memaparkan tulisan maki hamun dan mencarut.
– Menyerupai orang Musyrikin contohnya dari sudut pakaian.
– Merosakkan harta benda awam dan orang lain.

4) Demonstrasi tidak menyebabkan berlaku mudarat yang lebih besar. Kerana Islam menutup pintu-pintu kemudaratan.

Sekian.

Abu Umair,
16 Syaaban 1430.
Madinah Munawwarah.

Advertisements
9 Comments
  1. akil permalink
    07/08/2009 6:35 pm

    terimakasih atas artikel di atas.

  2. thalibulfadhilah permalink
    09/08/2009 6:24 am

    أنا أؤيدك أن تكون مفيدا للناس بقلمك السيّال وأنا معجب بطول نفسك في مجال الكتابة ، استمر عليه ولا تنقطع ولا تحرم الناس من العلم النافع فإنه زاد تتزود به بعد الموت ، ولكني أذكرك من أن تجتنب أن تنصب نفسك شيخا للحركة الإسلامية ومقيِّما وقاضيا لها من غير مشاركة فعالة كما لاحظت ذلك عند كثير من المشايخ غير المنتمين للحركة الإسلامية اليوم …فإن مثل القضية ليست بأحوج إلى حوار ونقاش علمي أكثر من حاجتها إلى الاستجابة والمشاركة …وأنا دائما أنادي من يريد أن يجعل برامج الحركة الإسلامية مسائل بحثية علمية أن يذوق طعم المشاركة وإن كانت للتجربة الأولية حتى يعلم الفرق بين عالمي التنظير والتنبيق

    • 09/08/2009 10:18 am

      جزاك الله كل خير يا شيخنا المفضال طالب الفضيلة على ما تفضلت به علينا
      ولا حرمنا الله من تعليقاتكم المفيدة
      وعندي تساؤل هل الأولى للداعي أن ينطلق بالدعوة إلى الله من نافذة الحزبية بمنظارها الخاص، أم من طريق وسابلة الإسلام الشمولي دون انتساب إلى حزب معين ولا انتماء إلى حركة إسلامية معينة -على حد قولك-؟

      • thalibulfadhilah permalink
        11/08/2009 3:21 am

        هذه مسألة فهمتها سابقا ولا أدري ما الذي غيرك لاحقا ؟؟ هل هو طول الدراسة أو طول الممارسة ؟؟

        • Musyarakah permalink
          11/08/2009 10:33 am

          و أنا أعتقد أن بعضنا لم يوسعّ مفهوم دائرة الحركة الإسلامية إلى حده اللائق به، وقد حصره إلى مفهوم ضيق وهو جماعة التي انتمى إليها خاصة وعين الحب تعمي البصر.. ومن ارتكب هذه الجريمة حكم بلا ورع ولا حشمة على المشايخ بعدم المشاركة معهم وعدم الانفتاح والجهل بالواقع و النصوصية و الظاهرية وما إلى ذلك مما جرى على لسانهم عادة .والذي أعطاه الله فهم القرأن والسنة، علم يقينا أن الشارع قد تركنا على البيضاء، لم يسكت عن هذا . قال شيخ الإسلام ابن تيمية : سبب الفتنة اثنان : قلة العلم وقلة الصبر .
          ….وما ساق الناس إلى فتنة تنتج قتل عثمان بن عفان إلا الظن منهم أنهم مقيمو العدل ومبيدوالظلم .والظن قوامه الأراء والاقوال …ومنذ ذلك اليوم افترق أهل الأراء والأقوال إلى نحل وأحذاب وجماعات إلا أهل السنة، فهم على هدى من الله مستنير…وأهل السنة من قال بها وبها يعضد وعليها يعض. ومن قال أن السنة في واد وواقعنا في واد، فهو جاهل بالسنة ومزري بها لا يعرفها ولا يعرف قدرها.؟

  3. yasir permalink
    10/08/2009 9:06 pm

    menarik2.. harap ada reply dari sheikh thalibulfadhilah.
    barakallahu feekum

  4. NurIslamy permalink
    18/09/2009 5:17 am

    salam ustaz…… saya ingin bertanya tentang kekeliruan saya tentang beberapa perkara :

    1. bolehkah kita menentang pemimpin zalim selagi dia Islam ?

    2. sesetengah ulama menyatakan haramnya berdemonstrasi berdasarkan banyaknya hadis
    Rasullullah yang menyatakan bahawa haram kita memberontak kepada pemerintah
    selagi dia Islam ?
    apa pandangan ustaz tentang hal ini..

    • 18/09/2009 8:12 am

      Wsalam..

      1. Pemimpin Islam yang zalim wajib ditegur dan diperbetulkan melalui saluran yang dibenarkan. Tetapi tidak boleh sehingga tahap keluar memberontak untuk menjatuhkannya.

      2. Adapun demonstrasi, -Wallahu A’lam- ia bukan satu bentuk pemberontakan. Ia adalah protes rakyat terhadap sesuatu isu secara jamaie.

      Wallahu A’lam.

      p/s: Saya tutup ruangan komen untuk post ini.

Trackbacks

  1. Demonstrasi: Sertailah Jika….. « Cahaya Yang Menyuluh Jalan…

Comments are closed.

%d bloggers like this: