Skip to content

Juadah Berbuka 1 Ramadhan

24/08/2009

Hidangan 1 (Ala Arab):

– Rutab
– Roti
– Youghurt (Zabadi)
– Duggah

juadah

Hidangan 2 (Ala Melayu):

– Lompat Tikam (Kelantan)

lopattikam

ذهب الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله
Advertisements
17 Comments leave one →
  1. erf permalink
    24/08/2009 5:58 pm

    Lama tak makan zabadi dengan duggah…

    • 24/08/2009 6:09 pm

      Hehe.. rindu zabadi dengan duggah boleh datang sini… :) Macam pernah duduk sini je.

  2. albaruhiyy permalink
    25/08/2009 5:52 am

    Balik Malaysia nanti, tolong bawa balik duggah dan laban…terliur tengok
    haha..jangan lupa…duggah tu paling lama tak rasa..

    • 25/08/2009 1:29 pm

      syiekh albaruhiyy pun ngidam rasa duggah… hehe.. nanti kita wat balik sikit

  3. 26/08/2009 6:16 am

    salam ustaz.. duggah 2 ape?

    • 26/08/2009 6:27 am

      Wsalam..

      Duggah tu serbuk rempah ratus yang dikisar dari bahan-bahan spt: jintan, ketumbar, garam, bijan, dan lain-lain.
      Duggah ni masyhur di Madinah, sebagai perisa asasi untuk dicampur dalam youghurt ketika berbuka puasa.

  4. mukas permalink
    27/08/2009 1:51 am

    ustaz, komenlah pasal saudari Kartika yang nak kena rotan sebab minum beer tu. saya nak dengar jugak pendapatnya. payah nak cari komen yang neutral sekarang. selamat berpuasa utk Ustaz sekeluarga:)

  5. erf permalink
    27/08/2009 2:39 pm

    Mudah2an sempat jumpa Syeikh sebelum balik Malaysia…

  6. fawwaz permalink
    30/08/2009 8:02 am

    insyaAllah sempat..tapi mudah2an sempat jumpa org melaka sebelum balik madinah.bila org melaka nak dtg kl?

    • 30/08/2009 8:15 am

      ohh… al-akh erf orang melaka dan masih belajar madinah ke? ana tak cam nick erf ni siapa empunya…

  7. mariatul qibtiah permalink
    02/09/2009 6:43 am

    SLM…… MAAF LA MENGGANGGU UST.
    SY ADA MASALAH SIKIT BERHUNG NGAN SOLAT ,BOLAEH TAK UST.BANTU???????
    ADK SY MENETAP DI KL,TP TIAP2 MINGGU DIA RUMAH SY( NEGERI 9).TIAP KALI MASUK WAKTU SOLAT DIA MESTI AKAN SOLAT JAMA’. BOLEH KE UST????? NAK KATA MUSAFIR MEMANG DIA MUSAFIR LA,TP RASA

    • 05/09/2009 1:22 pm

      Wsalam…
      – Kalau dia memang musafir, tidak ada masalah untuk mengambil rukhsah-rukhsah yang dibenarkan Syarak.
      – Hatta ulama membahaskan tentang orang yang sepanjang masanya bermusafir seperti drebar2 bas ekspress, dibenarkan mengambil rukhsah, seperti solat qasar dan buka puasa.
      Wallahu A’lam.

  8. amalina permalink
    15/09/2009 9:08 am

    masakan dari kak jie ker tu? hehe….

  9. 15/09/2009 11:40 am

    assalamualaikum wbt..

    lama tak jengah blog enta ni..masalah skit dgn networking ofis sbb wireless sgt tidak stabil..asyik tenggelam timbul..
    moga enta sekeluarga khair sentiasa hendaknya di sana..bila agaknya akan balik beraya di tanah air tu.. seronok agaknya yer disana..tambah2 dibulan ramadhan..pesta ibadahnya tentu lebih meriah berbanding di sini..

    dah nak ujung ramadhan dah kita..terasa cpt sungguh ramadhan kali ini..bila dh ujung br terasa kerugian dan kehilangannya..moga ada kesempatan di pertemukan lagi ramadhan akan datang..insyaAllah. selamat memperbanyakkan amal. moga Allah tak hampakan kita..
    salam eidul fitri yg bakal tiba..moga disambut dgn penuh kesyukuran..

    wassalam

    • 15/09/2009 3:47 pm

      W’salam ummu nouha,

      In Sya ALlah, raya tahun depan baru dapat peluang beraya kat Malaysia. Pun begitu keseronokan menyambut Ramadhan di Madinah tak mungkin dapat dirasai di Malaysia nanti.

      Dan, salam Ramadhan untuk seisi keluarga.

What are you thinking?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: